Teknoloji

Elektrikli araçlara talep azaldı, otomotiv devleri yatırımlarını erteliyor

Normalde elektrikli araç satışlarında yüzde 50’lik bir artış çok iyi karşılanıyor. Ancak ABD’de satılan elektrikli araç sayısının üçüncü çeyrekte bir önceki yıla göre bu kadar artması hayal kırıklığı yarattı.

Otomobil üreticileri ve analistler daha fazlasını bekliyordu. Araba yöneticileri bunu kutlamak yerine elektrikli araçlara olan talebin azalmasından endişe ediyor ve yeni modeller geliştirmek ve fabrikalar kurmak için on milyarlarca dolar yatırım yapma planları hakkında soru işaretleri uyandırıyor.

Zayıf ekonomi nedeniyle yatırımlar ertelendi

Geçtiğimiz haftalarda General Motors, Ford Motor ve Tesla, yavaşlayan satışlar ve zayıflayan ekonomi işaretlerini gerekçe göstererek bu harcamaları erteleyeceklerini açıklamıştı. Bu, Biden yönetiminin sıfır emisyonlu araçları teşvik ederek iklim değişikliğiyle mücadele etme planına bir darbe vuruyor ve elektrikli otomobil alıcılarına yönelik cömert federal vergi kredilerinin politika yapıcıların umduğu kadar işe yarayıp yaramadığı konusunda şüphe uyandırıyor.

GM CEO’su Mary Barra, analistlere Ekim ayında bir konferans görüşmesinde söyledi. Tamamen elektrikli bir geleceğe olan bağlılığımız her zamanki kadar güçlü.” söz konusu. Ama piyasa “biraz inişli çıkışlı” Öyle olduğunu ekledi. Sonuç olarak GM, Chevrolet Equinox SUV’un pille çalışan modeli de dahil olmak üzere bir dizi yeni elektrikli modeli satmaya başlamak için birkaç ay bekliyor.

Yanlış hesaplama yapılırsa sonuçları ağır olur.

Ford ve GM, elektrikli araçlar, piller ve diğer bileşenleri üretmek için yeni fabrikaları yeniden organize etmek ve inşa etmek için milyarlarca dolar harcadı. Otomobil üreticileri yanlış hesaplama yaptıysa sonuçları ağır olabilir. (Chrysler, Jeep ve Ram’ın ana şirketi olan Stellantis, henüz ABD’de tamamen elektrikli araç satmaya başlamadı).

Satışlar Çin ve Avrupa’da da yavaşladı

Çin ve Avrupa’daki elektrikli araç satışları da birkaç ay öncesine göre daha yavaş artıyor. Yine de elektrikli araç satışları diğer büyük otomobil kategorilerinden daha hızlı artıyor ve Amerikalılar bu yıl 1 milyondan fazla elektrikli araç satın alarak rekor kıracak. Cox Automotive’e göre ABD’de temmuz-eylül ayları arasında satılan yeni otomobillerin yüzde 8’i akülü araçlar olurken, bu oran geçen yıl yüzde 6 civarındaydı.

Ancak bir zamanlar popüler olan bazı modellerin satışları yavaşlıyor. Ford’un 2 Kasım’da yaptığı açıklamaya göre, bir yıl önce yüksek fiyat artışı yaşayan Ford Mustang Mach-E’nin satışları ekim ayında bir önceki yıla göre yüzde 10 azaldı.

Cochran Automotive CEO’su Rob Cochran, Monroeville’deki otomobil bayisinde. Ocak ayından itibaren bayiler, müşteriler elektrikli otomobil satın aldıklarında 7.500 dolara kadar federal vergi kredisi uygulayabilecekler.

Artan rekabet fiyatları düşürüyor

Ford CEO’su Jim Farley analistlere söyledi “Elektrikli araçlara talep hâlâ yüksek” söz konusu. Ancak artan rekabetin fiyatları aşağı çektiğini de sözlerine ekledi.

Cox’a göre otomobil üreticileri geçen yıl en az 14 yeni tamamen elektrikli modeli piyasaya sürdü ve tedarik sıkıntısı çeken diğer modellerin üretimini artırdı. Kaçınılmaz olarak bazıları diğerlerinden daha iyi satıyor.

Talebin artış hızı arzın gerisinde kalıyor

Rob Cochran, Pennsylvania ve Ohio’da Ford, Chevrolet, Hyundai ve Volkswagen dahil olmak üzere neredeyse tüm büyük markaları satan 34 bayiye sahip 1 numaralı Cochran Automotive’in CEO’su. “Talep artıyor, ancak arz ve üretimin arttığı ölçüde değil.”söz konusu.

Son çeyrekte satışların neredeyse yarısını gerçekleştirerek elektrikli otomobil pazarını domine eden Tesla bile otomobil satmakta zorlandı ve fiyatlarında binlerce dolar indirim yapmak zorunda kaldı.

Piyasa henüz olgunlaşmadı mı?

Bazı analistler, elektrikli araçların niş bir ürün olmaktan çıkıp daha kitlesel bir pazar haline gelmesi nedeniyle düzensiz büyümenin şaşırtıcı olmadığını söyledi. Pek çok araç sahibi hâlâ teknolojiyi öğreniyor ve otomobil üreticileri ile bayiler onlara en iyi nasıl satış yapabileceklerini düşünüyor.

RBC Capital Markets küresel otomobil analisti Tom Narayan şunları söyledi: “Bir zamanlar, pahalı elektrikli araçlar satın alan çok sayıda ‘cebi cebinde’ sürücü vardı. Artık fiyatlar geriledi ve elektrikli araçlar daha geniş kitlelere ulaştı.”dedi.

Ford tarafından satılan araçlara ilişkin öne çıkan veriler

Ford’un satış rakamları çarpıcı verilerle dolu. Mach-E’nin satışları yılın ilk 10 ayında sadece yüzde 1,5 artarken, pille çalışan F-150 Lightning’in satışları yüzde 43 arttı. Genel olarak Ford elektrikli araç satışları ocak ayından ekim ayına kadar yüzde 13 artarken, içten yanmalı motorlu otomobil ve kamyon satışları yüzde 7 arttı. Elektrikli tahrik ve içten yanmalı motorları birleştiren hibrit araçların satışları yüzde 19 arttı.

Tesla rekabeti Mach-E satışlarını olumsuz etkiledi

Analistler, zayıf Mach-E satışlarının muhtemelen daha geniş bir trendden ziyade Tesla Model Y rekabetini yansıttığını söyledi. Birçok alıcı benzer boyut ve tarza sahip iki aracı karşılaştırıyor olabilir. Tesla, Model Y’nin fiyatını düşürdü, böylece federal vergi indirimleri uygulandıktan sonra en ucuz model Ford’dan bile 2.500 dolar daha ucuz oldu.

Birleşik Otomobil İşçileri’nin (UAW) Ford, GM ve Stellantis’e karşı başlattığı grevlerin sona ermesi, dikkatlerin yeniden klasik otomobil üreticilerinin Tesla ile rekabet etme girişimlerine odaklanmasına neden oldu.

Otomotiv devlerinin sendika çıkmazı

Elektrikli araçlar UAW müzakerelerinde değerli bir rol oynadı ve geçici sözleşme anlaşmaları yeni akü fabrikalarındaki işçilere en azından bazı sendika ayrıcalıkları sağlıyor. Ancak anlaşmalar üretim maliyetlerini artıracak ve Ford, GM ve Stellantis’in sendikasız Tesla’ya yetişmesini çok daha zorlaştıracak.

Yapılan araştırmalara göre alıcılar elektrikli araçlara ilgi duymaya devam ediyor ancak satın almakta zorlanıyorlar. Cox Automotive’e göre ABD’de elektrikli bir araç için ödenen ortalama fiyat Eylül ayında 51.000 doların altındaydı. Bu, geçen yılki 65.000 dolardan büyük bir düşüş. Ancak, özellikle yüksek faiz oranlarının aylık araba ödemelerini daha değerli hale getirmesi nedeniyle fiyatlar birçok yeni araba alıcısı için hâlâ çok yüksek. Fed bilgilerine göre 2022 başında yüzde 5’in altında seyreden ortalama taşıt kredisi faiz oranı yüzde 8’in üzerinde.

30 bin doların altında ‘elektrik’ yok

Son birkaç yılda otomobil üreticileri, varlıklı bir kitleye yönelik SUV’larla piyasayı doldurdu. Ve hala orta sınıf alıcıların karşılayabileceği 30.000 doların altında fiyatlı çok az araba var.

Çevrimiçi otomobil pazarı CarGurus’un sektör içgörüsü ve analiz müdürü Kevin Roberts, “Birçok otomobil üreticisi yeni araç modelleriyle pazara akın ediyordu. Şimdi yükselen faiz ortamında doğru fiyatlandırılmadıkları bir durumla karşı karşıyalar” dedi.

Şarj istasyonu sorunu alıcıyı da caydırıyor

Bazı elektrikli araç alıcıları, seyahat sırasında arabayı hızlı bir şekilde şarj etmek için yeterli alan bulma konusunda da endişe duyabilir. Pek çok araştırmaya göre elektrikli araç almayı düşünenlerin fiyattan sonra en çok endişe ettiği konu şarj altyapısı.

Sokakta sağlanan araç şarj istasyonları da apartman dairesinde yaşayan veya evine şarj cihazı takamayanlar için oldukça değerli. Cochran, “Genç nüfus, yaşlı nüfusa göre elektrikli araçlara daha fazla ilgi gösteriyor”dedi ve ekledi: “Genellikle apartman dairelerinde yaşayanlar daha genç nüfusa sahip. Yerleşik altyapının olmaması caydırıcı.”

Cochran’ın müşterilerinden en az ikisi, evlerinin yakınında yeterli şarj cihazının bulunmadığını öğrendikten sonra yeni satın aldıkları elektrikli araçlarını iade etti.

Otomobil üreticileri, elektrikli araç satmanın benzinle çalışan araç satmaktan farklı olduğu mesajını aldı. Mercedes’in Kuzey Amerika’daki yüksek güçlü şarj ünitesinin CEO’su Andrew Cornelia da şunları söyledi: “Şarj etme hala çözülmesi gereken kritik bir sorundur.”

KAYNAK: NEW YORK TİMES

camlidere-ajans.xyz

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
istanbul escort
istanbul escort
istanbul escort
Paşa Escort
Fatih Sultan Mehmet Escort
Kulaksız Escort
Sultangazi Escort
Madenler Escort
Maltepe Escort
Bucaklı Escort
Pürtelaş Hasan Efendi Escort
Kurna Escort
İnönü Escort
Sofular Escort
Ergenekon Escort
Yenişehir Escort
Fatih Escort
Mavigöl Escort
Cumhuriyet Escort
Çamçeşme Escort
Habibler Escort
Valide-i Atik Escort
Yeniköy Escort
Güzeltepe Escort
Soğullu Escort
Halil Rıfat Paşa Escort
İnönü Escort
Darlık Escort
Yenibosna Escort
Aydınlar Escort
Atatürk Escort
Kaynarca Escort
Balmumcu Escort
Kaleiçi Escort
Anadolu Kavağı Escort
Çekmeköy Escort
Yıldız Escort
Ovacık Escort
Yayla Escort
Beylikdüzü Escort
Derviş Ali Escort
Ovacık Escort
Karaağaç Escort
Sinanoba Escort
Talatpaşa Escort
Ulus Escort
Esenşehir Escort